Saturday, July 10, 2010

Hidup

Dah lebih 5 bulan saya duk kije sini. Awal bulan 2, lepas hari jadi saya pindah sini...berhijrah mencari kehidupan baru. Memang baru...kena bermula dari kosong. Dengan banyak benda ditinggalkan di Alor Setar, saya tetap ke sini juga. Benda tu semua boleh dicari ganti, tapi soal hati sukar berganti.

Hidup di mana-mana ada asam manis pahitnya...pendek kata...cukup rencahnya. Time manis, manis la ia, time masam, masam la, time takde rasa takde rasa apa-apa la jadinya.

Namun alhamdulillah, sampai sangat ini, saya masih teguh kuatkan semangat. Saya masih ingat semasa di landa ujian di sana dulu, saya telah titipkan doa dan wasiat secara senyap...

Doa saya "Ya Allah ya Tuhanku, Engkau tidak akan uji hamba-Mu akan perkara yang tak mampu hamba-Mu itu hadapinya. Andai kata mati itu lebih baik untuk diriku, kembalikanlah diriku kepada-Mu dalam keadaan iman. Andai kata hidup ini lebih sesuai bagiku pada saat ini, mohon permudahkan dan bantulah diriku. Engkau adalah sebaik-baik pembantu. Andai berlaku apa-apa pada diriku, aku mohon tutuplah aibku, sampaikan salam kasihku kepada ibu bapa dan familiku dan dan ampunilah diriku....amin....

Saya kuat dan insya Allah akan terus kuat dengan izin Allah, bukan untuk diri saya, tetapi demi cuba membalas jasa budi tak terhingga ibu bapa saya. Tanpa mereka, saya bukan apa-apa... Juga buat orang yang telah bersama 'mendirikan' saya. Jazakallah... Biar pun mereka tidak tau apa yang sebenarnya berlaku, biarlah ia cuma dihadapi oleh saya sendiri...

Sebab itu...saya berada di sini. Perkenankanlah....

No comments: