Monday, November 10, 2008

Adakah Anda Sudah Belajar??

Adakah Anda Sudah Belajar??

Saya Belajar
bahawa saya tidak dapat memaksa orang lain untuk
mencintai saya...
Saya hanya dapat melakukan sesuatu
untuk orang yang saya cintai...

Saya Belajar
bahawa memerlukan waktu bertahun-tahun
untuk membangun kepercayaan dan hanya
beberapa detik saja untuk menghancurkannya....

Saya Belajar
bahawa sahabat terbaik bersama saya
dapat melakukan banyak hal dan kami
selalu memiliki waktu terbaik...

Saya Belajar
bahawa orang yang saya kira
adalah orang yang jahat
justeru adalah orang yang membangkitkan
semangat hidup saya kembali serta
orang yang begitu prihatin kepada saya...

Saya Belajar
bahawa persahabatan sejati senantiasa bertumbuh
walau dipisahkan oleh jarak dan jauh
Beberapa di antaranya melahirkan cinta sejati...

Saya Belajar
bahawa jika seseorang tidak menunjukkan perhatian
seperti yang saya inginkan
bukan bererti bahawa dia tidak mencintai saya...

Saya Belajar
bahawa sebaik-baiknya pasangan itu
mereka pasti pernah melukai perasaan saya
dan untuk itu saya harus memaafkannya...

Saya Belajar
bahawa saya harus mengampuni diri sendiri
dan orang lain..
kalau tidak mau dikuasai perasaan bersalah
terus menerus...

Saya Belajar
bahawa lingkungan kawan dapat mempengaruhi peribadi saya
tapi saya harus bertanggungjawab
untuk apa yang saya telah lakukan...

Saya Belajar
bahawa dua manusia dapat melihat sebuah benda
tapi kekadang dari sudut pandangan yang berbeza...

Saya Belajar
bahawa tidaklah penting apa yang saya miliki
tapi yang penting adalah siapa saya ini sebenarnya...

Saya Belajar
bahawa saya harus memilih
apakah yang menguasai sikap dan emosi
atau sikap dan emosi itu yang menguasai diri saya....

Saya Belajar
bahawa saya punya hak untuk marah
tetapi itu bukan bererti
saya harus benci dan berlaku bengis...

Saya Belajar
bahawa kata-kata manis tanpa tindakan
adalah saat perpisahan dengan orang
yang saya cintai...

Saya Belajar
bahawa orang-orang yang saya kasihi
justeru sering diambil segera dari
kehidupan saya....

No comments: