Saturday, May 28, 2011

MC


Hari ni selama 3 hari patutnya saya menghadiri kem sebagai salah seorang urusetia. Tapi saya amat berat hati untuk sertainya. Minda rasa tak sihat. Sebagai jalan keluar, saya mohon m.c daripada sebuah klinik swasta berdekatan..
Saya teringat perbincangan saya dengan lecturer semasa posting family medicine dulu. Dalam diskusi saya tertarik untuk tanya..kenapa m.c lazimnya diberikan kepada physical illness / disease sahaja? Sakit bukan fizikal tak boleh diberi m.c ke kalu perlu? Kalau seseorang yang demam mungkin diberi m.c selama sehari kerana dia dianggap kurang upaya menjalankan tanggunjawabnya sama ada belajar ke, kerja ke, apa-apa jelah. Tapi kalau sakit minda…kusut fikiran..depress..stress atau apa-apa yang non-fizikal..ia pun boleh menyebabkan kurang upaya menjalankan tugas dengan elok kan? So..m.c should be given too la
Pensyarah saya setuju dengan pendapat saya. Kemenangan moral kiranya.

No comments: