Wednesday, May 25, 2011

Air kencing sikit dan pekat

Sorang kolej student tanya saya via SMS...knape air kncing manusia mjd sdkit, dn bwrna pekat? Trangkan dr segi pemakanan dn pnapisan urin yg mybbkn ia brlaku dmikian

Saya agak tu soalan ujian kolej dia kot. Air kencing kita berubah isipadu dan kepekatan bergantung kepada keadaan fisiologi badan seseorang bahkan ia mungkin patologi dan simptom bagi sesetengah penyakit.

Secara fisiologi, air kencing boleh menjadi sejernih air mineral dan banyak, dan boleh jadi sepekat air teh yang 'menyelerakan'...pekat lagi tu. (Ada sesetengah orang menjadi air kencing sebagai ubat...dipanggil terapi air kencing).

Kenapa air kencing menjadi sikit dan pekat?
Itu menggambarkan badan kita kekurangan air. Apabila badan kekurangan air, reseptor pada bahagian 'osmoregulatori' pada otak akan diransangkan. Maka kelenjar pituitari yang berada di otak akan merembeskan lebih banyak hormon ADH (anti-diuresis hormon). Dengan peningkatan hormon ADH, ginjal kita akan menyerap lebih banyak air di tubul pengumpul di ginjal. Proses ini mampu meningkatkan semula aras air dalam badan.

Maka, pengeluaran air kencing menjadi kurang. Pada masa yang sama kuantiti bahan kumuh yang perlu dikumuhkan melalui air kencing lebih kurang tidak berubah. Ia menyebabkan kepekatan air kencing meningkat. Ia logik berdasarkan formula Kepekatan = Bahan terlarut / Isipadu.

Vice versa atau proses terbalik berlaku apabila badan kelebihan air. Maka pituitari akan mengurangkan rembesan ADH. Selanjutnya ia akan membenarkan ginjal membuang banyak air membentuk air kencing. Kuantiti bahan kumuh tidak berubah. Maka air kencing menjadi lebih jernih dan cair apabila badan kelebihan air

Wokey? Nak bagus, buat dalam diagram...baru lecturer tengok...bagusnya budak ni!!

No comments: