Thursday, October 16, 2008

3 Veges 2 Fruits

12 Oktober lepas, student diet tahun 4 dengan kerjasama erat Pegawai Dietetik PPSK dengan jayanya telah mengadakan Kempen 3 Veges 2 Fruit di Dataran PPSK. Projek ini sebenarnya merupakan tugasan 10% daripada keseluruhan markah bagi subjek Inpatient Dietetic Placement I. Alhamdulillah bila semuanya berjalan dengan lancar. Namun biasalah, sok sek sok sek di belakang setiap benda mesti ada. Orang kata ada pros and cons.

Projek ini amat bermakna kerana ia memberi kenangan yang mendalam kepada saya. Lagipun ini tahun akhir. Yela...rasanya hubungan sesama batch menjadi lebih erat bila ada projek bersama. Lagipun dalam projek ini, kita boleh bergerak dalam setting yang sama seolah-olah berfungsi sebagai interventionist. Banyak juga pengalaman dan kemahiran baru mahupun lama dapat diasah. Dan sebenarnya ia melonjakkan nama jenama "Dietetik" ke hadapan. Kalaulah USM telah dinobatkan sebagai Universiti Apex dari kalangan semua universiti di Malaysia, semahunya saya juga idamkan Dietetik sebagai "Program Apex" yang menjadi penanda aras kepada semua program di PPSK ini. Tapi bila sudah berada dipuncak, risiko hendak 'jatuh' boleh berlaku dengan lebih senang. Jadi nama Dietetik mesti dijulang sebaik-baik.


Yang sok sek dibelakangnya pulak ialah 10% markah adalah tidak berbaloi dengan masa, tenaga, 'harta' dan usaha yang dilaburkan dalam projek ini. Penilaian 10% itu adalah subjektif. Maka 10% tidak semestinya dan mungkin tidak dicapai. Mungkin cuma dapat 8%. Atau mungkin lebih rendah dari itu. Adakah 8% itu berbaloi? Sesetengah penilaian lain untuk subjek lain seperti kehadiran ke kuliah pun sudah dapat 5% solid. Inikan pula projek 'besar' ini cuma diberi pemberat 10%?.


Perspektif lain adalah melibatkan 'contact hour'. Dikatakan 'contact hour' subjek ini sudah menjadi terlalu lama. Adakah ia adil kepada siswa/i yang hanya diberi 4 jam kredit? Kalu nak panjangkan masa, lebih baik gazetkan ia sebagai 6 atau 8 jam kredit.


Ada beberapa lagi yang menjadi tukul tambahan yang berbunyi sama ada semasa pra-projek dan post-projek. Namun semua berbalik kepada setiap penilaian seseorang itu.


2 comments:

happyiyi said...

ya..hanya 10%..tapi tak ape lah..

yg penting kita dapat bekerja sama-sama..
it will remain as a memory to us..
mcm abg kata.. "tiada potret seindah kenangan"

harap2 susah dan senang sewaktu menganjurkan program 3 Veges & 2 Fruits ini menjadi kenangan indah kepada kita semua - batch 2005/2006

tahun ni dah final year..tak lama lagi nak grad.. yeay~ =)

Unknown said...

Yup..cmtulh. Moga batch kita suma bjaya.