Saturday, October 18, 2008

Metabolic Syndrome dan Haji

"Bulan Haji, telah tiba lagi..
Menunaikan ibadat..
Panggilan Baitullah.."

Rangkap bait yang menjadi iklan RTM sempena haji yang biasa kedengaran di televisyen. Best lagu tu. Rasa syahdu je..

Lepas solat Jumaat semalam, USMKK menjadi tumpuan bakal jemaah haji Kelantan. Kampus yang sempit ini sendat dengan deretan kenderaan dan jemaah haji yang berpusu-pusu masuk ke dalam USM bagi menjalani kursus haji di Dewan Utama. Ramai betul. Seronok tengok! Sebab tulah sebelum ni kelihatan kerja pembinaan khemah besar di tepi Dewan Utama. Ingatkan USM nak buat program mega apa.

Haji merupakan rukun Islam yang ke-5. Umat Islam yang menyempurnakan ibadat haji dikatakan seolah-olah menyempurnakan tuntutan Islam. Haji adalah wajib bagi muslim yang berkemampuan.

Malam tadi pulak, sekitar pukul 12.30 malam, saya sempat tengok bakal jemaah haji buat praktikal 'jalan kaki' mengelilingi USM. Saya kurang pasti itu praktikal bagi rukun haji yang mana. Nampak memutih je kerana memang jemaah haji pakai ihram putih.

Memang setiap malam saya suka tidur dalam gelap, sambil buka langsir bilik luas-luas. Sebelum tidur mesti merenung pemandangan malam di luar bilik sama ada kampus ni mahupun merenung langit yang bergemerlapan dengan bintang atau bergelapan tanpa bintang.

Malam tadi ketika merenung bakal jemaah haji, saya rasa kagum dengan kecekalan mak cik-mak cik, pak cik-pak cik yang dah berusia berjalan. Mereka sanggup berjalan untuk praktikal ini supaya ibadah haji yang sebenar nanti lebih teratur. Hebat!

Pada masa yang sama, saya rasa kasihan juga kerana tidak sampai hati ada yang terdecot-decot berjalan kerana uzur dan sebagainya. Ada yang terpaksa jalan slow-slow. Dalam pada itu, pada pengamatan saya, ramai yang 'berbadan besar' yang mungkin menyukarkan mereka dan membawa risiko kesihatan

Sindrom Metabolik (Metabolic Syndrome - MS) jarang disebut di Malaysia. Bahkan sepanjang saya di USM ni, jarang saya terjumpa doktor membuat diagnosis MS, padahal dari segi klinikalnya, ia sudah boleh didiagnos sebagai MS. MS juga dikenali sebagai Sindrom Metabolic X, Sindrom X, Sindrom Insulin Resistance, Sindrom Reaven's , dan CHAOS

Perkataan MS mula diperkenalkan pada awal 1950-an. Namun ia mula popular di negara maju sekitar 1970-an. Penyelidik masih berbahas tentang definisi MS. Justeru itu, pelbagai kriteria digunakan oleh pelbagai badan dunia bagi mendiagnos MS

Antara kriteria yang digunakan..

WHO (1999) menetapkan;
- pesakit itu mesti ada DM, atau IGT, atau IFG atau resistan insulin DAN sekurang-kurangnya 2 daripada berikut;

1-blood pressure: ≥ 140/90 mmHg
2-dyslipidaemia: triglycerides (TG): ≥ 1.695 mmol/L and high-density lipoprotein cholesterol (HDL-C) ≤ 0.9 mmol/L (male), ≤ 1.0 mmol/L (female)
3-central obesity: waist:hip ratio > 0.90 (male); > 0.85 (female), and/or body mass index > 30 kg/m2
4-microalbuminuria: urinary albumin excretion ratio ≥ 20 mg/min or albumin:creatinine ratio ≥ 30 mg/g
AHA pula mengkehendaki sekurang-kurangnya 3 daripada perkara berikut;
1- Elevated waist circumference:
Men — Equal to or greater than 40 inches (102 cm)
Women — Equal to or greater than 35 inches (88 cm)
2- Elevated triglycerides: Equal to or greater than 150 mg/dL
3- Reduced HDL (“good”) cholesterol:
Men — Less than 40 mg/dL
Women — Less than 50 mg/dL
4 - Elevated BP: Equal to or greater than 130/85 mm Hg or use of medication for hypertension
5 - Elevated fasting glucose: Equal to or greater than 100 mg/dL (5.6 mmol/L) or use of medication for hyperglycemia

No comments: