Thursday, November 5, 2009

Hidup Dalam Sampah

Baru-baru ini (30 – 31/10) ada Karnival Sua Rasa tv9 kat pekarangan stadium darul aman, kedah, kat sni. Saya berkesempatan pergi jalan 2 kali ke tapak ekspo usha2 keadaan. Kedua-dua saya p lepas kul 6 petang. Pengunjung masih lagi berpusu-pusu kat situ. Ramai yang p situ bukan tengok pameran ke, beli barang ke, apa2 ke, tapi ramai yang duk lepak. Tu la platform merapatkan ukhuwwah sesama kawan kot. Ok itu xpe.

Kat booth tertentu, orang ramai tu ramai la sgt sampai nak bergerak pun susah, bahkan mungkin nak bernyawa pun sesak sikit. Kepadatan kat situ mengalahkan tempat paling tinggi kepadatan di dunia. Untuk pesakit respiratori, hati2 sikit la ye. Sempena H1N1 ni pun, sepatutnya kena jaga-jaga la skit. Tak sempena tu pun, kena jaga diri juga. Uhu….. Tapi yang itu kira ok lagi la kot

Yang tak ok nyer ialah, sakit mata saya memandang ekspo tu. Bukan pada boothnya, bukan pada orangnya (ada la juga), tapi pada sampah sarap yang merata-rata sampai saya terfikir, adakah aku ni hidup dalam masyarakat, atau aku hidup dalam sampah? Angkat kaki kena sampah, pijak kaki kena sampah, nak tersadung juga sebab sampah. Adakah begini feel dan budaya kita? Buang sampah merata-rata. Bukannya tiada tong sampah pun. Apa la…sakit hati tau tengok sampah ni. Nasib baik tak jumpa sampah masyarakat kat situ.

Emh…minggu lepas, dlm seminggu saya keluar awal ke pusat bandar alor setar. Dlm sekitar 6.15 pagi gitu. Pun sama, masuk jalan ni, masuk lorong ni, pendek kata nampak sampah je atas jalan. Kenapa camni ye. Adakah time malam2 buta, ada orang dengki kat alor setar sengaja taburkan sampah?

Janganlah camni. Sebagai bangsa yang sudah lama bertamaddun, pandai-pandai la uruskan sampah sendiri. Kalu masing-masing jaga sampah sendiri pun dah kira ok sanagt2. Lagipun sampah tak bagus untuk kesihatan. Dah la tu, agama pun menggalakkan kita menjaga kebersihan. Kan kebersihan sebahagian daripada iman. Iman kita mungkin kurang sempurna atau tak solid. Dengan jaga kebersihan, kita dah ada sebahagian iman. Orang alim ada berkata, kalau tidak dapat buat semua perkara, janganlah tingalkan semua perkara. Ok

No comments: