Monday, November 16, 2009

Kembara di negeri orang

Khamis ni ada interview kat Bayan Lepas. Asalnya kurang pasti juga tentang interview tu. Tapi nak juga merasa benda baru. Emh..tapi masih lagi dalam skop speciality saya. Mudah-mudah dipermudahkan.

Pernah melalui pengalaman ‘rasa’ camni. Saya orang baru belajar. Macam-macam fikir…tempat baru, persekitaran baru, orangnya camna, boleh ke survive nanti, kalu ada masalah nak minta tolong siapa, dan macam-macam lagi la.

Jadi saya faham benar bila berkeadaan camni. Emh..jadi rasanya tak salah kalu saya ingin hulurkan bantuan untuk orang ‘baru’ camtu. Kalu datang ke Alor Setar ni, dan tak tahu nak ke mana-mana, dan takda sesapa kat sini, hubungilah saya. Insya Allah, setakat yang boleh, saya tolonglah apa yang patut.

Saya masih ingat semasa saya sampai Alor Setar ni dulu…21/2/09. Masa tu saya masih praktikal kat hospital terengganu. Saya datang sini kerana interview. Memang takda idea kat mana nak pergi. Sampai-sampai je kat Shahab Perdana awal-awal pagi pulak tu, yang saya fikir ialah saya nak duk mana sekejap, rest-rest sikit. Usha punya usha, betul-betul depan stesen bas tu, saya nampak beberapa motel. Terus la terfikir…mungkin ada tempat berteduh. Ceh…jiwang gitu.

Usha-usha sikit. Then check-in la Zabatrah Motel. Tima kasih ye tuan punya motel tu. Pakcik apa nama dia. Syukur sangat-sangat sebab ada tempat. Saya ni kiranya jenis apa-apa pun boleh. Duk motel pun, motel la. (Tapi dalam bab tertentu, saya cukup cerewet dan memilih. Next time cite). Yang paling saya cerewet bila nak ke mana-mana ni, saya mesti jumpa air..untuk mandi dan minum. Kalau keperluan ni tak terjamin, jangan haraplah.

Hari tu saya rest je. Esoknya 22/2 interview. Naik teksi pi sana. Then naik teksi balik ke motel. Malamnya tu, saya terus balik Terengganu. Pengalaman tu… Tiada potret seindah kenangan.

Then alhamdulillah, saya datang semula ke Alor Setar 10/5/09. Time tu saya dah ada arah tujunya. Sebab saya dah ada tempat berteduh. Juga ada orang yang saya nak rujuk kalu ada apa-apa. Maklumlah duk berjauhan dengan famili ni. Uhu uhu. So dedikasi tima kasih sangat-sangat kat my junior Safwan, juga Makcik Arina dan keluarganya yang sudi terima saya sebaik-baiknya bila saya di Alor Setar ni. Orang yang pernah bersama ‘membina saya’, akan saya kenang dan balas hingga ke akhirnya.

Pisang emas di bawa belayar (Kenapa pisang emas, bukan pisang lain?)
Masak sebiji di atas peti (Bukan peti sejuk. Dulu takda peti sejuk)
Hutang emas boleh ku bayar (Yeke boleh bayar?)
Hutang budi membawa mati (Betul!!!!)
Terima kasih…

Lagi sekali…tiada potret seindah kenangan…

No comments: