Monday, November 30, 2009

Raya kali ini

Sudah berlalu raya haji untuk tahun ini 1430 Hijriah. 1 hari Nahar iaitu pada 10 Zulhijjah, dan 3 hari Tasyriq iaitu 11 hingga 13 Zulhijjah. Raya haji tahun ni saya sambut di Kedah je. Tidak berkesempatan balik kampung. Namun, mudah-mudahan apa yang dipohonkan pada malam raya ‘Idul Adha yang lepas dimakbulkan Ilahi.

Kalu di Terengganu, satu hari pada hari raya haji akan dijadikan hari menziarahi kubur. Ikutlah sama ada hari raya kedua ke, ketiga ke atau keempat. Semua penduduk kampung akan berpakat keluar ramai-ramai membersihkan kubur sanak saudara yang dah meninggalkan alam ini. Dan masing-masing akan mendoakan arwah. Tapi di Kedah ni, saya tak nampak tradisi tu di raya haji ni.

Lepas bulan ini, kita akan masuki bulan Muharram. Maka akan bermulalah tahun baru mengikut taqwim hijrah. Ia bersamaan 18 Disember 2009. Dan mudah-mudahan jua, tahun baru ini membuka lembaran baru pada diari saya. (Saya dah tak sabar untuk ke tempat baru)

Dan sesungguhnya benarlah tiada potret seindah kenangan. 

2 comments:

nur_syahadah said...

salam saudara..saya mintak copy artikel yg fikirkanlah ye..blh?

Unknown said...

blh...