Monday, November 23, 2009

Mengunjungi pustaka awam kedah

Selepas menghantar kawan ke hotel petang tadi dalam kul 2.30 petang, saya terus menghala ke perpustakaan awam kedah. Sebenarnya lama dah saya teringin nak ke sana. Kalu ada masa free, tempat saya suka pergi adalah pustaka. Percaya ke percaya? Sebab macam-macam saya boleh explore dalam tu. Tak puas kalu duk dalam tu. Saya ke sana petang tadi sebab nak cari info sikit tentang exam pegawai tadbir. Kalu dalam internet, ikutnya ada silibus yang perlu diketahui. So nak tau la sikit, apa bendanya tu. Esok lusa dah nak masuk exam la kata kan.

Pustaka awam kedah tu tak la sebesar atau se’gah’ pustaka awam terengganu. Tempatnya nampak kecil je. Tempat parking pun kecil, tapi boleh la. Bila saya ke dalam putaka tu, ramai betul yang ada dalam tu. Bagus la rakyat kedah ni! Kerusi hampir penuh dengan pengunjung. Dari budak-budak sampai la orang yang telah berusia. Yang comelnya, kerusi mejanya rendah-rendah. Macam kat jepun pulak yang suka saiz mini ni. Tapi bagus..menarik. Namun pustaka ni nampak compact je, mungkin tempatnya kecik, tambah pulak orangnya ramai, tambah lagi dengan lighting yang macam tak cukup..samar-samar sikit.

Saya meleretkan kaki ke rak-rak buku. Saya kurang arif lagi tentang susunan rak-rak di sini. So duk pusing-pusing la dulu tengok rak satu per satu. Tajuk-tajuk buku nampaknya hampir semua baru pada saya. Lain dari pustaka awam terengganu. Rasa nak baca je semua buku kat sini. Buku tentang dietetic pun ada. Bagusnya! Saya tertarik dengan 2 buah buku iaitu ‘Isu-isu Integriti di Malaysia’ dan ‘Panduan Menulis untuk Penerbitan’.

Hajat hati nak pinjam buku tu. So nak la buat kad ahli. So saya ke kaunter depan. Kak librarian kata, kalu nak jadi ahli pustaka situ mesti bawa gambar saiz passport sekeping, salinan i.c dan duit RM 15. Malangnya saya tak bawa gambar. So tak dapat la nak jadi ahli, then pinjam buku. Takpe la kak. Esok lusa saya datang semula. Terima kasih kak.

Then, saya ke bahagian akhbar. Banyak juga akhbar yang dilanggan. Saya duk sat kat situ sambil baca paper berita harian dan star. Abis baca paper, jam dah nak kul 4 petang dan cuaca pun macam nak ujan je. So saya keluar pustaka nak balik umah. Terlupa dah nak cari buku tentang pegawai tadbir. Aiii…. Esok masih ada, insya Allah. 

No comments: