Sunday, April 12, 2015

Gout dan metabolisme purin I

Saya fikir rata-rata masyarakat pernah dengar penyakit gout. Sama ada alami sendiri gout itu, atau waris dan kenalan menghidapinya atau dengar atau baca dari mana-mana sumber. Nama panjang gout tu ialah gouty arthritis. Jika melibatkan ibu jari kaki, namanya ialah 'podagra'. Berasal daripada perkataan 'goute' atau 'gutta' yang yang bermaksud penyakit pada sendi yang berasal daripada bahan yang 'bermasalah' dalam darah. Dan sememangnya itu la hakikatnya yang ditemui oleh sains zaman kini.

Kat sini bukan nak cerita tentang 'clinical features' tentang gout tetapi pengamatan sendiri tentang gout ni. Arwah ayah saya diketahui alami gout. Sakitnya..susah nak describe unless you yourself experienced it. Semua sakit memang camtu. Kita takkan tahu sakit camna kalu kita sendiri tak mengalaminya. Sakitnya boleh menyebabkan nak berjalan pun jadi tempang sebab nak elakkan pergerakan sendi pada sendi yang sakit...bahkan mungkin merangkak untuk bergerak. Grossly, sendi yang sakit nampak kemerahan dan membengkak. Kekadang akan rasa berdenyut-denyut dari dalam. Orang tuan-tua selalu sebut sendi itu seolah-olah menghisap nanah (menghasilkan nanah)...paadal bukan menghasilkan nanah. Tu description mereka.

Gout adalah manifestasi pengumpulan satu bahan kimia dalam sendi..namely 'uric acid' atau asid urik. Ia bukan disebabkan oleh makan banyak makanan masam seperti mempelam, jeruk, belimbing, dan apa-apa yang masam..tak berkaitan dengan masam. Uric acid adalah bahan buangan badan yang sepatutnya dibuang melalui air kencing, tapi dalam kes ini, uric acid banyak dalam darah, yang boleh membentuk kristal yang amat halus di dalam sendi. Pengumpulan uric asid dalam sendi itulah yang menyebabkan gout.


Dari mana datang uric acid??? Orang mungkin kata 'saya tak makan tak minum tak hidu tak sentuh uric asid pun. so camna boleh ada uric acid dalam darah saya?'

Uric acid adalah bahan buangan yang memang semua orang ada. Yang membezakan adalah tahap tinggi atau rendahnya dalam darah. Semua orang mesti ada uric acid sebab semua orang mesti makan, dan dalam badan setiap orang menjalani proses penghasilan uric asid. Sumber uric asid adalah daripada makanan, dan sebenarnya sumber utamanya adalah daripada proses badan kita sendiri.

No comments: