Wednesday, April 15, 2015

Prebiotik dan sinbiotik






Pernah tentang kedua-dua istilah ni? Meh sini nak kabor kalu belom tau, dan ulangkaji untuk hok tau doh. Nok gune base teganung ke base stendek ni? Hukhuk..

Manusia hidup perlukan keperluan asas. Betul ke tidak? Salah satu keperluan asas kita sebagai manusia ialah tempat tinggal yang sesuai. Kita boleh je hidup bergelandangan tapi tak sesuai la kan. Kita boleh je hidup atas pokok tapi tak sesuai la kan. Kita biasanya tinggal dalam rumah kayu ke, rumah flat ke, rumah banglo ke..bergantung atas kemampuan diri kita la. Saya dapat dok rumah PR1MA nanti???? Hukhuk..ke situ pulak.

Sama juga macam mikrob atau mikroorganisma. Mereka pun perlukan tempat tinggal yang sesuai. Pada mereka tempat tinggal yang sesuai mesti la boleh menyokong pertumbuhannya. Kalu tempat tinggal dia menyebabkan dia mati, tu bukan tempat tinggal yang sesuai la.

So itu la prebiotik. Prebiotik adalah makanan lazimnya daripada sumber karbohidrat yang tidak dapat dihadam, yang mana menyediakan tempat yang sesuai bagi pertumbuhan mikrob semula jadi dalam usus dan sesuai juga untuk probiotik.

Jadi apa guna kita makan probiotik tetapi prebiotik tiada terutamanya orang yang restrict sangat makan makanan daripada sumber karbohidrat. Useless kalu camtu. Diet normal manusia biasa lazimnya mempunyai prebiotik semula jadi. Namun ia boleh ditambah baik dengan menambah prebiotik. Sebab itulah produk sekarang memang combine sekali probiotik dan prebiotik. Yang tu kita namakan sinbiotik.

So sekarang, pahang belake dok ni? Nok beri soklang dah ning kalu semua pahang. Soklangnyer ialah: Dengan menggunakan ayat sendiri, berikan definisi probiotik, prebiotik dan sinbiotik.

No comments: