Sunday, April 12, 2015

Kedai makan depan Kolej Kesihatan Awam Batu Rakit

Selamat pagi....
 Pepagi tadi sebelum masuk kije sempat singgah sebentar ke kedai 'feveret' untuk 'bekfes' atau tengah hari. Saya pun tak pasti nama kedai tu apa? Lagipun signboard nama kedai pun takde. Yang tu tak penting mana. Yang paling penting menu kedai sedap dan murah. Dari dulu sampai 'lening' sama je kualitinya..terpelihara sedapnya. Memang sesuai untuk yang ada bajet rendah. Tapi kalu ikut pada citarasa makan, untuk yang ada bajet sederhana dan tinggi pun boleh gi situ. Tak nyesalnyerr.

Kedainya betul-depan kolej kesihatan awam batu rakit. Dulu kedai makan tu beroperasi bawah kanopi je. Saya mula-mula gi makan kedai tu masa attachment kat Klinik Kesihatan Batu Rakit. Time tu kena bawa student pektikal situ. Tapi 'lening' kedai bawah kanopi dah berpindah ke sederet bangunan batu. Kedai tu terletak kat ujung sekali...lening dah ada kipas syiling...dulu kipas takdop...panas. Tapi nak makan situ juga, panas tak jadi hal la. Lening..molep dah.

Kalu nok tahu, rasanya menu utama 3 je;
1. nasi minyak..blh lauk ayam gulai or ayam masak merah...harga cuma RM3.50...huyo!!
2. nasi lemak...lauk nasi ikan atau ayam..ikut 'deme' la...harga RM3.50 gop!!
3. nasi dagang...lauk ikan la..baru 'palluk'..harga RM3.00!!

Kuantiti nasi boleh tahan. kenyang la makan. nasi and lauk sedap. Kalu kuah nasi dagang tu ada bubuh belimbing buluh. Jarang 'jupe' doh kuah nasi dagang ada belimbing buluh. Ada la juga menu lain time pagi contohnya mee and meehun goreng, etc...tapi saya pilih menu utama di atas tu je..puah hati.

Bukan setakat nasi je muroh... air pun muroh jugop. Air 'singer' beng (camtu ke ejaannya?) RM1. Kalu tempat lain ada dah dalam RM1.50-2.00 lening. Air teh o...samah je (50 sen). Benda laing dok tahu la. Hok tu je yang selalu pesang.

Jadi sesape mai beloh gong badok batu rakek dand sekawasang yang same dengannye, buleh la nok mai kedai tu. Saye dok terime komisyeng nape pung promot keda tu. Tapi keda bumiputera ning memang patut di promot rasenyer sebab hargenyer memang muroh.. Gitu la nok cite sining..

No comments: