Sunday, April 19, 2015

Kritik susu untuk tulang?



Harga produk tenusu A, 600g, ialah RM20.95. Dengan GST jika dikenakan harganya mungkin RM22.21 (pertambahan RM1.26. perghhhh!!!). Mengikut syor, serving size atau saiz hidangan ialah 4 sudu besar @ 30g. Maksud saiz hidangan saiz atau kuantiti makanan/minuman untuk sekali makan sebagaimana yang disyorkan oleh produk itu. Dinasihatkan untuk mengambil 2 kali hidangan sehari @ 8 sudu besar @ 60g. Itu saranan produk berkenaan.

Oleh sebab produk mempunyai berat bersih 600g, maka jika seseorang minum susu berkenaan sekali sahaja mengikut saiz hidangan yang disyorkan (30g), maka produk berkenaan boleh digunakan selama 20 hari @ RM1.05 bagi setiap hidangan. Jikalau mengambil 2 kali sehari mengikut saranan, produk berkenaan boleh habis dalam masa 10 hari @ RM2.10 sehari.

Nilai pemakanan jika minum 1 gelas sehari (4 sudu besar) ialah;
1.       tenaga (kalori) 100kcal (104 kcal jika mengikut pengiraan berdasarkan nutrien)
2.       karbohidrat 17.9g @ 68.9% daripada tenaga hidangan.
3.       protein 6.3g @ 24.2% daripada tenaga hidangan.
4.       lemak 0.8g @ 6.9% daripada tenaga hidangan.

According to Dairy Council of California, by weight, fat content for product A is 3.2%, nearly to 3.5% which may still considered as whole milk. So the product is not low-fat or skimmed milk!!!

Manakala kandungan Calcium dalam 1 hidangan @ 1 gelas ialah 500mg iaitu lebih kurang separuh daripada keperluan Calcium sehari.

Kritik
1.      Dengan nilai RM1.05 segelas untuk susu tersebut berbanding segelas air teh O yang waktu sekarang dijual lebih kurang RM1.00 segelas, maka harga susu itu boleh dianggap berpatutan. Dicadangkan janganlah minum air teh kecuali teh yang dibancuh sendiri dengan amat kurang/tiada gula. Teh pun ada khasiatnya.
2.       Dari segi kandungan makronutrien, ia jelas menunjukkan ia sihat sebab ia mengandungi kandungan protein yang agak tinggi iaitu lebih kurang 1 pertukaran protein (1 exchange). Maka ia mungkin boleh menggantikan sebiji telur (pada hospital tertentu) kepada pesakit yang memerlukan “high protein diet”. Mungkin boleh ganti menu minum petang teh kosong dengan susu ini.
3.   Kandungan mikronutrien kalsium adalah tinggi. Dengan hanya minum 2 hidangan sehari sudah boleh mencapai keperluan harian kalsium bagi kebanyakan orang. Jika hanya minum 1 hidangan sahaja pun, dengan syarat mengambil sumber kalsium lain, maka ia sudah memadai bagi individu yang menjaga bajet.
4.       Ia juga dibekalkan dengan inulin dan fruktooligosakarida yang mana penting bagi penyerapan calcium yang lebih baik. Ada kajian menunjukkan bahawa penyerapan calcium badan hanya 40% daripada di’consume’.
5.       Produk tidak menyatakan kandungan gula ringkas/gula yang mungkin dimasukkan ke dalam produk. Tidak dinyatakan bukan bermakna tiada gula. Saya fikir ramai yang tahu signifikan kandungan gula.
6.      Produk tidak menyatakan kandungan mikronutrien fosfat. Kandungan fosfat amat penting bagi menilai nisbah kalsium dan fosfat. Nisbah yang sesuai seharusnya lebih kurang 1.5:1. Ratio ini penting sebab ia boleh memberi kesan kepada proses biokimia dan fisiologi badan. Maybe suatu hari nanti kita akan bincang perkara ini.

1 comment:

chanz said...

Salam,


"According to Dairy Council of California, by weight, fat content for product A is 3.2%, nearly to 3.5% which may still considered as whole milk. So the product is not low-fat or skimmed milk!!!"

tak faham kenyataan ni. mana mai 3.2% fat produk A ni. jumlah fat (g) per 600 g tin tu ke?