Thursday, April 9, 2015

Topik berat..hudud





Nak meluahkan rasa hati pasal topik berat lagi panas. H.U.D.U.D. Perghhhh...dengar perkataan tu saje dah gementar hati. Belum kena lagi tu. Tu la hebatnya istilah. Dengan istilah saje kita dah rasa gerun. Nok buat benda jahat pun kena pikir bukan setakat dua tiga kali, tapi beratus kali mybe. Kita amik analogi lain.. cabul, rogol, bersekedudukan atau apa-apa istilah baru la...nampak macam simple je. Ada la juga nampak 'teruk'nya perbuatan tu. Tapi kalu kita banding dengan 'ZINA', yang mana lebih rasa menggerunkan? Saya rasa bunyi zina lagi 'hebat' kot.


"kamu telah mencabul gadis itu" vs "kamu telah melakukan zina terhadap gadis tu"....camna rasa?

Maybe itu salah satu hikmah hudud. Salah satu tujuannya adalah untuk mewujudkan perasaan gerun seterusnya menghindarkan diri daripada terlibat dengan perkara tu. Takut weh!!! Ce tengok apa hukumannya kalu sabit.

Ke-2 nok tulis sini, saya memang dhaif ilmu dalam agama. Sape lagi tempat rujuk kita yang dhaif ilmu agama ni kalu bukan kepada ulama. Kita sakit, kita jumpa doktor. Kita nak baiki kete, kita jumpa pomen kete. Kita nak simpan duit, kita gi bank. Kita bukan setakat jumpa atau gi je, tapi percaya kat profesionalism masing-masing. Maknanya setiap benda setiap perkara itu ada dia punya pihak rujukan. Maka saya meletak rujukan saya dalam bab hudud ini kepada orang yang alim padanya iaitu ulama. Dan saya percaya ulama ni dah mengkaji nas-nas yang sahih sebelum mengeluarkan idea itu. Saya atau kita pun tak mungkin boleh mendalami pelbagai disiplin ilmu agama, kitab-kitab muktabar dan lain-lain. Qur'an, berapa ayat kita baca sehari? Tu baru baca al-Qur'an, belum tahu maksudnya lagi tu. Pada masa yang sama kita sama-sama juga kena la mendalami ilmu agama sedikit sebanyak supaya kita tau hujung pangkalnya.

Gitu la nok kabor. Saya sebagai muslim dan sebagai seorang insan sokong hudud. Awak camna????

No comments: